Waarom pesten niet alleen gaat om de pester en het slachtoffer

Pesten is een complex probleem dat veel verder gaat dan alleen de pester en het slachtoffer. Er speelt een hele dynamiek die pesten in stand houdt: de rol van omstanders, de schoolcultuur, familiepatronen en zelfs sociale normen.

De cijfers rondom pesten: een verontrustende trend

Onderzoek laat zien dat pesten niet alleen toeneemt, maar ook langer aanhoudt. Niet alleen de ernst van het pestgedrag lijkt toe te nemen, maar ook de duur ervan. Dit is schokkend en zorgwekkend.

Tegelijkertijd kan deze stijging deels komen doordat meer kinderen en jongeren zich veilig genoeg voelen om pesten te melden. Dit zou betekenen dat er meer openheid is over het probleem – een belangrijke stap richting bewustwording en verandering.

Toch blijft de realiteit hard: ondanks alle campagnes, pestprotocollen, vertrouwenspersonen op scholen en de groeiende beschikbaarheid van hulp, is pesten nog steeds een dagelijkse realiteit. Het zorgt ervoor dat talloze kinderen, jongeren én volwassenen zich onveilig voelen en steeds kleiner worden.

Maar waarom blijft dit probleem zo hardnekkig bestaan? Dat heeft alles te maken met de verschillende rollen in het pestproces.

 

De verschillende rollen in het pestproces

1. De rol van omstanders

Veel pesterijen blijven bestaan omdat omstanders niets doen. Dit kan komen door angst om zelf gepest te worden, maar ook omdat ze niet weten hoe ze moeten ingrijpen. Toch hebben omstanders een cruciale rol in het doorbreken van pestgedrag.

Wanneer omstanders zich weerbaar genoeg voelen om in te grijpen – of in ieder geval de pester niet te volgen – wordt pesten minder interessant. Ook heeft pesten een impact op de omstanders zelf. Zij voelen vaak subtiele sociale druk om zich op een bepaalde manier te gedragen, om maar niet buiten de groep te vallen.

Bewustwording van deze dynamiek kan helpen om pesten te verminderen: als de groep sterker wordt, krijgt de pester minder ruimte.

 

2. De invloed van familie en opvoeding

Soms wordt pestgedrag thuis genormaliseerd. Kinderen die weinig emotionele veiligheid ervaren, kunnen hun eigen onzekerheid afreageren op anderen. Dit betekent niet dat elke pester ‘slecht’ is, maar dat er vaak diepere oorzaken achter zitten.

Misschien mist een kind thuis een stabiele basis, ervaart het een gevoel van machteloosheid, of heeft het moeite om mee te komen op school. Voor veel kinderen en jongeren is het dan makkelijker om zich op een ander te richten dan om naar hun eigen gevoelens te kijken – simpelweg omdat ze nog niet over de vaardigheden beschikken om dat te doen.

Daarnaast krijgen ouders van gepeste kinderen soms te horen:

👉 “Je kind moet maar wat minder gevoelig zijn.”

👉 “Ach, dit hoort er gewoon bij.”

Maar pesten hoort er niet gewoon bij. Als volwassenen moeten we dit serieus nemen. Niet door met de vinger te wijzen, maar door samen te kijken naar oplossingen en verbinding te zoeken in plaats van competitie en discussie.

 

3. De rol van de leerkracht

Leerkrachten spelen een grote rol in het pestproces. Pesten gebeurt in een groepsdynamiek, en als er onveiligheid heerst binnen een groep, moet dat worden aangepakt. Een weerbare klas is een klas waarin pesten niet wordt getolereerd.

Onlangs zag ik het bij mijn neefje: hij zit in groep 2, maar vanaf groep 1 is er een klasgenootje dat ernstig pestgedrag vertoont. Dit gaat verder dan plagen – het gaat om prikken met een potlood in het gezicht en proberen iemand pijn te doen met een schaar. Toch lijkt er weinig actie te worden ondernomen door de juf.

Dit baart me zorgen, want een onveilige groepsdynamiek blijft vaak acht jaar lang bestaan als er niet wordt ingegrepen. En die onveiligheid wordt vervolgens meegenomen naar het voortgezet onderwijs.

Ik herinner me dit nog goed van toen ik zelf werd gepest: bij sommige leerkrachten was het erger dan bij anderen. Waarom? Omdat het afhing van hoe stevig de leerkracht in zijn of haar schoenen stond.

💡 Wat kan een leerkracht doen?

✔️ Een veilige plek creëren voor het gepeste kind.

✔️ Onderzoeken wat er speelt bij de pester en hulp inschakelen.

✔️ Een training aanbieden aan de hele groep om het groepsgevoel te versterken.

Wanneer een groep zich veilig en verbonden voelt, heeft pesten veel minder kans om te gedijen.

 

Bewustwording is de eerste stap naar verandering

Pesten is geen probleem tussen twee individuen. Het is een groepsprobleem, een cultuurprobleem – en daarmee iets dat we samen kunnen veranderen.

💡 Wil je meer leren over hoe sociale dynamieken bijdragen aan pesten en hoe je jezelf los kunt maken van oude patronen?

In mijn masterclass ‘Van Onveiligheid naar Vrijheid’ ga ik hier dieper op in. Interesse? Plan een gratis kennismaking of kijk op mijn website!

 

Ook interessant om te lezen

Van gepest zijn naar jezelf durven zijn

Als kind werd ik jarenlang gepest. Op de basisschool niet elke dag, op de middelbare school wel. Niet altijd met schreeuwen of duwen. Maar genoeg om me klein te maken. Om me anders te voelen. Om me te laten twijfelen aan wie ik was en of ik er wel bij hoorde. En die twijfel – die bleef. Niet alleen op school, maar ook later. In relaties waarin ik me aanpaste. In vriendschappen waarin ik mijn grenzen niet durfde aan te geven. In banen waarin ik vooral probeerde aardig gevonden te worden. Lang dacht ik: het ligt aan mij. Ik ben te gevoelig. Ik moet gewoon wat steviger zijn. Maar steeds opnieuw liep ik vast. Pas toen ik écht ging kijken naar mijn verleden, begreep ik: ik leefde alsof ik nog steeds dat meisje was dat zich onzichtbaar moest maken om veilig te zijn. Mijn gedrag was geen toeval. Het was

Lees verder »

De 5 grootste blokkades bij persoonlijke groei – en hoe je ze doorbreekt

Groeien klinkt vaak als iets moois. Iets wat we allemaal willen. Maar als je echt gaat kijken wat er nodig is om te groeien, kom je vaak dezelfde blokkades tegen. Herkenbare gedachten. Diepe patronen. Oude pijn die zich vermomt als ‘praktisch obstakel’. In deze blog neem ik je mee langs vijf van de meest voorkomende blokkades die ik zie bij mijn klanten – én hoe je ze stap voor stap kunt doorbreken. De angst om het fout te doen. Groeien vraagt keuzes maken. Maar als je bang bent om het ‘verkeerde’ te doen, blijf je hangen in twijfel. Je analyseert, wikt en weegt, maar komt niet in beweging. Vaak komt die angst voort uit vroeger: als fouten maken werd afgestraft, ga je geloven dat falen gevaarlijk is. Doorbreken begint bij het besef: je mag leren. Je mag vallen én weer opstaan. Het gevoel dat je niet goed genoeg bent. Deze

Lees verder »